Marseille/Marignane –

ett flyghistoriskt vattenhål


 
Idag var det en regnig dag, så då blev det läge för ett museibesök på Musée De l'Aviation Saint-Victoret. Det blev lite speciellt, det kom ett lass med veteraner, det var tydligen någon sorts jubileumsträff. Mogna män med många medaljer på bröstet, jag fick byta några ord med ett par av dem. Män, som har gjort riktigt farliga saker…


Det var kul att göra ett återbesök, de invigde den nya utbyggnaden före julen 2016 och mycket hade tillkommit. Det drivs helt med frivilliga, men det är väl många karlar med flyg i blodet från både flygplatsen och Airbusfabriken intill, kan tänka.


Börjar plastmodellerna hemma ta för mycket plats? Skänk då en tanke till Jean-Michel Lallemand och kanske främst hans familj, vid sin död hade han byggt 2800 modeller. Den samlingen utgör grunden till den magnifika samling flygplansmodeller som finns att se på Musée de l’Aviation nära Marseilles flygplats.


Ha överseende med en vitsiga rubriken, men den syftar inte bara på muséet och samlingarna, utan också på den insjö invid flygplatsen där Henri FABRE var den förste som lättade med ett sjöflygplan år 1910 och flög hela 6 kilometer. Här handlar det om flyghistoria. En replik av den kärran finns i avgångshallen i Terminal 1, originalet utanför Paris.


Musée de l’Aviation ligger på överkomligt taxiavstånd från flygplatsen och kan väl sägs bestå av tre delar. Utanför finns en minnesplats över de flygande brandmän som fått sätta livet till vid brandbekämpning med bland annat Canadairer, en sådan finns uppställd utanför. Inomhus finns en stor hall för ”riktiga” flygplan. Det är inte det största flygmuséet, men överskådligt och med tonvikt på helikoptrar, Airbus Helicopters-fabriken ligger precis intill och det har gett avtryck. Det färskaste dragplåstret är självaste prototypen till Airbus X3 (X-cube) som där den står har avverkat 155 flygtimmar. Även prototypen till den lilla Djinnhelikoptern finns där. Utöver de 23 flygplanen och helikoptrarna finns en hel del materiel som motorer, rotornav, instrument och uniformer.


Den tredje delen är det verkliga vattenhålet för modellbyggaren. Muséet har byggts ut avsevärt och återinvigdes sent 2016. Modellerna, ”maqetterna”, disponerar nu hela övervåningen tillsammans med en liten filmsal med bekväma flygsäten från en Boeing 777 Dreamliner.


Utöver Jean-Michel Lallemands 2800 modeller har det tillkommit andra privata samlingar och byggen
från klubbar, totalt är det nu runt 5000 modeller. Det måste vara så nära en komplett exposé över flygets historia man kan tänka sig? Modellerna står trångt men väl synliga i glasmontrar, hyggligt grupperade efter tillverkningsland etc. Svenskt militärflyg finns med, man får förlåta att två presentationsskyltar har blivit omkastade. Att fotografera modeller i glasmontrar är ingen tacksam uppgift, speglingar och skuggor ställer till det. Hoppas att det i alla fall ger en uppfattning om hur det ser ut. Kanske det kan locka till ett besök kombinerat med en långhelg i Marseille?


————————————————————————

www.museeaviation.com

Facebook: Musée De l'Aviation Saint-Victoret

Mail: museeaviation@orange.fr

Kuriosa: Runt hörnet finns en norsk (!) restaurang.