Ett oväntat möte med Le Corbusier

 
 

Sinnebilden av Provence är byar, gårdar och hus som är både två- och trehundra år gamla. Därför blev jag minst sagt förvånad över att i det svårtillgängliga området invid Sainte Baume-massivet öster om Aix-en-Provence finna en Le Corbusiersignerad byggnad från 1960, ett garage och en verkstad dessutom.


Le Corbusier, som egentligen hette något annat, anses vara modernismens och purismens främste förespråkare och han var mycket inflytelserik. Han har nu inte mindre än 17 byggnader uppförda på Världsarvslistan. Mest känd är kanske Unité d’Habitation i Marseille, där han förverkligade fullt ut sin idé om huset som en boendemaskin.


I Sverige finns inga verk av honom.
Det kanske vi ska vara glada för. Här är han mest känd för att under en tävling om en ny stadsplan för Stockholm 1933 velat riva både Strandvägen och stora delar av Gamla stan.


Olyckligare är kanske att projektet Ahrenbergpalatset inte blev av, men det var inte hans fel.

Den svenske industrimannen Theodor Ahrenberg var konstmecenat och en stor samlare av konst. Hans konstsamling innehöll runt 3 000 konstverk, i samlingen ingick verk av bland annat Pablo Picasso, Henri Matisse, Georges Braque, Marc Chagall och Le Corbusier. För att få plats med sin samling beställer han ett museum av vännen Le Corbusier, som besöker Stockholm och finner en lämplig plats för museet utmed Norr Mälarstrand.

Projektet presenterades 1962 men realiserades aldrig på grund av Ahrenbergs finansiella problem för att uttrycka sig milt. Samlingen blev beslagtagen av staten och skingrades vid en auktion. Rätt ska vara rätt. Men kanske hade det varit ”rättare” om samlingen i stället för att skingras för principens skull kunnat visas sammanhållen i ett fullbordat Ahrenberg-palats eller någon annanstans i en annan regi? (när detta skrivs finns en hisnande dokumentär kallad “Konstamlaren och katastrofen” på SVT Play).


Men åter till ”garaget”.

Det var sannolikt i samband med bygget av Unité d’Habitation i Marseille som Le Corbusier träffade Edouard Trouin (1907–1979), en lantmätare, konstnär, skribent, poet, drömmare och fastighetsmäklare med ett stort intresse för arkitektur. Trouin hade själv ritat den anläggning som han behövde för sina maskiner och en verkstad 1959, men bad sin vän Le Corbusier att finslipa exteriören. Det gjorde också Le Corbusier och signerade verket som sitt eget 14 augusti 1960.


Medvetna om byggnadens kulturhistoriska värde löste kommunen Plan d’Aups Sainte Baume in byggnaden 2002 och genomförde en renovering så att den nu kan användas som sporthall och utställningslokal.

Och där står byggnaden med sin säregna historia och överraskar säkert även andra än bara mig.