Le Pont Transbordeur – en “flygande matta” i Marseille


1944 sprängde nazisterna en märklig brokonstruktion i Marseilles hamn i ett försök att spärra hamnen. Sprängningen gick väl sådär, men bron blev så pass förstörd att den inte byggdes upp igen och därmed försvann ett landmärke som många gamla marseillebor betraktat som stadens motsvarighet till Eiffeltornet i Paris.


Den gamla hamnen, Vieux Port, är stor, man får gå nära nog ett par kilometer för att kunna ta sig från den norra kajkanten till den södra just vid hamninloppet. Trafiken runt förra sekelskiftet bestod förstås mest av gående och hästar, så här ville man ha en landförbindelse för att spara tid.

   

Problemet var att man så lite som möjligt skulle hindra fartygen som skulle in och ut ur hamnen. De stora segelfartygen hade ju höga master, så en fast broförbindelse var inte realistisk. En tunnelförbindelse, som finns nu, var heller inte tekniskt möjlig vid den här tiden. Lösningen blev en så kallad Pont Transbordeur ritad av arkitekten Ferdinand Arnodin.


1887-89 byggdes Eiffeltornet, en enastående teknisk prestation påeldad av framtidstron och alla nya tekniska landvinningar. En manifestation av hur långt Frankrike hade kommit. Så det låg så att säga i tiden att man i Marseille ville både lösa ett transportproblem och bygga ett anslående landmärke. Lösningen blev Ferdinand Arnodins transbordeur, en nära 90 meter hög konstruktion med två torn och en tvärgående konstruktion mellan tornen med en räls och en vagn. Under den vagnen hängde man en plattform som skjutsas mellan de båda kajerna. Närmare en flygande matta kan man nog inte komma. Uppe på konstruktionens övre plan, femtio meter över vattnet, fanns förstås en fiskrestaurang…


Le Pont Transbordeur stod färdig 1905, drygt femton år efter Eiffeltornet. Särskilt långlivad blev den inte, den sprängdes av nazisterna 22 augusti 1944. Då hade redan amerikanska och franska trupper landstigit på Rivieran och bara några dagar senare, den 29 augusti, var Marseille befriat.


Upprepade gånger har förslag kommit om att bygga en ny transbordeur, till och med så sent som 2017. Förslagen har varit fantasifulla med restauranger och butiker högt över hamninloppet med utsikt både ut mot havet och in över staden, men förslagen har nu definitivt skrinlagts.


Däremot planerar staden att bygga en linbana från hamnen upp till Notre-Dame de la Garde som en ersättning för den hiss och bro som fanns fram till år 1967. Beräknad invigning år 2021.


Källa: www.tourisme-marseille.com


Överkurs: Marseilles paradgata Canabiere går upp från det innersta av hamnen. Ordet syftar på cannabis, alltså hampa, den växt som man tillverkade rep och trossar av till fartygen. I området har det funnits cordieres, repslagerier, och rimligtvis har Canabiere använts för att tillverka de långa trossar som sjöfarten behövde. Gatans namn skulle lite vårdslöst kunna översättas med Repslagargatan.

Att transbordören var Marseilles stolthet förstår man av den här pastisreklamen där bron i bakgrunden fick utgöra stadens landmark.